miércoles, 5 de febrero de 2014

Carpeta d'aprenentatge i reflexió final


CARPETA D'APRENENTATGE I REFLEXIONS FINALS

L’assignatura Mitjans i Recursos Tecnològics en el Procés d’Ensenyament- Aprenentatge en l’Educació Primària arriba al seu fi com totes les assignatures de tercer curs del primer quadrimestre.

Se’ns ha demanat que facem una reflexió final sobre els coneixements assolits, tasques realitzades, reflexions globals i reflexions personals... Els punts que seguiré en aquesta entrada són els que venen marcats per la professora, concretament són 8, seguiré l’odre que s’estableix, tot i que els punts 3 i 4 els juntaré en un mateix punt i faré una reflexió conjunta al igual que ho faré amb els punts 6 i 8 on faré una reflexió final valorant els meus aprenentatges i valorant la reflexió final de tot el procés. Per tant aniré parlant en aquest ordre:

  • En primer lloc sobre el desenvolupament del PLE.
  • En segon lloc parlaré sobre els taller que he anat realitzant durant l’assignatura.
  • En tercer lloc comentaré les habilitats i estratègies assolides per a la gestió d’informació i per la connexió amb altres. 
  • En quart lloc valoraré l’inclusió de les TIC a l’educació primària.
  • En cinquè lloc una valoració sobre l’estratègia metodològica de l’assignatura.
  • En sisè lloc parlaré del qüestionari que es va fer tant a principi com a final de curs
  • Per últim faré una reflexió sobre el meu aprenentatge en aquesta assignatura i una reflexió final de tot el procés.

1. Reflexions finals PLE

A principi de curs vam fer un taller on exploràvem què era el PLE, i què era el symbaloo. Les reflexions sobre aquest taller es poden veure a la meva segona entrada. 

Ara ens van demanar que redactéssim una entrada amb l'evolució del nostre symbaloo. A continuació aferraré dues imatges per a que pugueu veure l'evolució que ha fet en el meu cas. 

El que he anat fent és posar totes les pàgines i aplicacions que hem anat fent servir per a l'assignatura, i ho he classificat així com pensava que em podia ser més útil. 

Aquestes són les imatges:

ABANS




ARA










Amb el color rosa podem trobar uibdigital, el blog i la pàgina de la uib. Totes són necessàries i les he emprades bastant per l'assignatura.

Amb el color groc tenc les dues xarxes socials que he emprat per l'assignatura: Facebook i Twitter. 

Davall tenim el color lila tenc les pàgines on he penjat algunes coses per després poder pujar-les al blog, són slideshare i authorstream.

Amb el color verdós tenc els diccionaris de la RAE i l'enciclopèdia catalana, a més del traductor. 

En el color vermell tenc els cercadors que més he emprat: google, firefox, i wikipèdia.

Amb el color verd tenc youtube per cercar videos interessants, podomàtic on vaig penjar l'àudio del sonet i audacity que he emprat per gravar tots els àudios de l'assignatura.  

Amb el color blanc tenc el hotmail, gmail i dropbox, totes aquestes coses són molt necessàries per l'assignatura, per rebre les notificacions i per penjar les coses. 

En els colors negre i gris tenc pàgines que vaig emprar per fer els còmics, històries... com poden ser storybird, storyjumper, playcomic i pixton. No totes les vaig emprar però les tenc guardades allà perquè pot ser que en un futur si que les faci servir. 

Per últim també amb el color blanc tenc educaplay on vaig crear les meves activitats interactives del sonet, googledrive on he fet algunes guies didàctiques i altres treballs i el twubs. 

Quant  a les reflexions finals puc dir que el symbaloo l'he fet servir molt per l'assignatura, però no li he donat un altre ús per altres assignatures. Si que puc dir que això ho guardadré ja que tenc molts de recursos que puc emprar en un futur com a mestre i usar amb els meus alumnes a l'aula i pot ser que no recordi totes aquestes eines en un futur i si les tenc aqui guardades podré tenir multiples opcions. 

Així que m'ha semblat una eina molt interessant ja que es pot tenir tot guardat i organitzat i per tant si algun dia necessites alguna cosa relacionada amb l' assignatura i no recordes el nom pots acudir aqui per cercar-la. 

Si voleu veure les diferències amb la primera entrada sobre aquest material pulsau aquí.

2.  Tallers realitzats

Durant tot el quadrimestre hem realitzat moltes pràctiques i tallers, tots es poden dur a la pràctica amb els alumnes d’educació primària, n’hi ha algunes que es poden dur més a la pràctica i n’hi ha d’altres que no tant, però sempre sent bons professors i dominant les noves tecnologies ho podem dur a la pràctica amb infants.

Cal dir també que hi ha pràctiques que són més apropiades per que ho facin els mestres i els alumnes desfruitin del material i n’hi ha d’altres que més bé són per a que els alumnes creïn i experimentin. 

A més altre punt a tenir en compte abans de començar a parlar de les pràctiques dutes a terme és que com bé es vora, algunes es poden dur a terme amb alumnes de primer cicle, altres són més apropiades per alumnes de segon cicle i d’altres per tercer cicle.
Així que com hem treballat amb tant de material es pot distribuir bé i com a bons mestres hem de saber quin material empram, per a què serveix i quins usos amb els infants els hi podem donar.

Ara parlaré pràctica per pràctica sobre el que hem fet i les aplicacions que es poden dur a primària, abans m’agradaria dir, que quasi totes les meves pràctiques estan relacionades amb el meu projecte que és el Sonet Viatger, que tenia com a tema principal l’amor.

EINES DE CREACIÓ

La primera pràctica va ser sobre eines de creació. En primer lloc se’ns va demanar que duguéssim una  sèrie de pàgines pensades on es poguessin crear materials multimèdia com contes, còmics...

A Internet es poden trobar nombroses pàgines per crear aquest tipus de material, jo em vaig centrar en cercar pàgines sobre contes i còmics i vaig trobar una gran quantitat com poden ser: Storyjumper, Storybird, Pixton, Playcomic...

Em vaig centrar més en una que va ser Storyjumper, ja que em pareixia la més senzilla d’usar i per tant penso que per els infants seria més fàcil d’usar. A més de tots els dibuixos i fons que vaig veure en les altres pàgines les que més em van agradar van ser les d’aquesta pàgina, per tant em vaig decantar per aquesta.

Vaig crear un conte per comprovar com anava la pràgina, i així saber el seu funcionament, si era apopiat per infants...

Al taller eines de creació podeu veure la sessió més detallada, les pàgines que vaig trobar, el conte de prova que vaig fer i tot amb molt més detall.

ACTIVITATS INTERACTIVES

Al segon taller que vam fer se’ns va demanar que busquéssim pàgines on poguéssim crear activitats interactives.

Al igual que a la primera sessió es podien trobar nombroses pàgines a la xarxa on es facin activitats interactives, però a mi personalment la pàgina que més em va agradar va ser  educaplay, ja que ofereix molts de recursos, és fàcil d’emprar i està molt ben adaptada per els infants i per a que realitzin les activitats que el mestre proposa, es poden fer des d’endivinalles fins una webquest.

Per tant va ser una eina que em va agradar bastant per tot el que ofereix, lo senzill que és d’usar...

A més penso que és un molt bon recurs que el mestre creï les activitats pels seus alumnes, ja que és el que millor els coneix i sabrà millor que ningú com proposar les activitats, com formular-les què pot demanar...

He de dir que és una eina que a part de les activitats que vaig fer pel meu projecte l’he emprada personalment per proposar activitats als meus alumnes de repàs, ja que em va semblar molt interessant i se li pot treure molt de profit.

Al taller activitats interactives podeu trobar la sessió més detallada i els usos que li vaig donar.

MATERIALS AUDITIUS

En aquesta pràctica en el meu cas el que vaig haver de fer va ser gravar un àudio sobre el sonet que m’havien proporcionat els alumnes d’educació infantil.

A partir del sonet que tenia, l’havia d’enregistrar, tenint el compte tots els aspectes que es necessiten per fer un bon àudio.

Al igual que tots els taller anteriors a la xarxa es poden trobar nombrosos recursos per fer enregistraments d’àudio, a nosaltres se’ns va proposar usar Audacity, que és un programa molt bo, fa bons enregistraments i penso que els alumnes de primària no tendrien cap inconvenient a l’hora d’usar-lo, ja que és molt senzill. Per tant el mestre simplement els hi explica com funciona i ells ho farien sense cap tipus de problema.

Al taller material auditiu podeu trobar més informació de la sesisó, de les qualitats que té audacity, els usos que se li pot donar, a més podreu trobar el meu àudio recitat per mi i el sonet que se’m va proporcionar.

MATERIALS MULTIMÈDIA INTERACTIUS

En aquest taller el que vam fer va ser crear un material interactiu. En el meu cas vaig crear un power point sobre el conte de la cenicienta, ja que el meu tema era el sonet que tenia com a tema principal l’amor, i per tant vaig triar aquest conte.

A més penso que els motiva ja que és un conte que coneixen perfectament els alumnes i per tant els hi sol agradar més.

En primer lloc em vaig llegir el conte i vaig cercar les imatges que necessitava. Després vaig gravar els àudios per separat i els vaig incorporar a les diapositives que tocava. Per últim vaig crear els hipervincles per anar a certes diapositives.

Penso que aquest power point és molt motivant però en aquest cas és més apropiat per infants de primer cicle. A més crec que es nins de primer cicle si que podrien muntar un power point pot ser no tan complexe però si que ho podrien fer. D’aquesta forma vorien els resultats i sempre els hi resulta molt gratificant.

Si voleu veure el resultat del meu projecte pulsau sobre talller material multimèdia interactiu

MATERIALS AUDIOVISUALS

En el meu cas com el meu projecte anava sobre el sonet vaig muntar el vídeo a partir del sonet.

En primer lloc vàrem fer la gravació d’àudio amb la musica i tots els instruments juntament amb els meus companys. Després vaig fer l’edició de l’àudio per a que tot sonés igual i tots els instruments i veus s’escoltessin bé.

En segon lloc vaig replegar les imatges que tenia, tant dels assajos amb els meus companys, com les imatges que em van proporcionar els alumnes de plàstica, com imatges que havíem cercat.

En tercer lloc quan vaig tenir l’àudio i les imatges vaig començar l’edició del vídeo. Vaig col·locar les imatges en funció del que anava dient el poema i vaig anar col·locant troços de vídeo per a que quedés més real.

Finalment vaig incorporar els crèdits i subtítols, per a que els alumnes de la resta d’universitats no tinguessin problemes en entendre el nostre sonet.

Penso que aquesta activitat s’hauria d’incorporar més a tercer cicle, ja que penso que els alumnes de primer cicle que facin un vídeo és un projecte un poc complexe tot i que es podria dur a terme. Sempre és un projecte que els hi sol agradar bastant, ja que al veure els seus resultats finals i veure que la feina que han fet té bons resultats sol causar bones sensacions i expectatives.

Si voleu saber més sobre el meu taller de material audiovisual i veure el meu vídeo pulsau sobre taller material visual

XARXES SOCIALS

Aquest taller va ser el darrer que vam realitzar. Vam treballar amb la xarxa social anomenada Edmodo. Com bé vaig dir a l’entrada que pertany a aquest taller no la coneixia a n’aquesta xarxa, però després d’escoltar parlar d’ella a classe i fer un seminari sobre ella i per tant tractatar-la un poc em vaig donar conte de les grans utilitats que se li podien donar a la xarxa edmodo.

És una xarxa que normalment és creada per un mestre, i li aporta un codi als seus alumnes que fa que aquests s’enregistrin i entrin a la pàgina que el mestre anirà publicant informació i proves, activitats o el que sigui.

Penso que és una eina molt útil ja que sobre tot es controla la privacitat dels alumnes, i tu pots decidir el que es fa públic i el que no, per tant els alumnes tenen la protecció de dades, els pares poden veure el que es fa amb el codi que el mestre els hi dona i poden estar observant el que fan els seus fills i el mestre pot tenir contacte amb els alumnes.

Per tant penso que és una bona eina i que pot tenir molta utilitat a l’educació primària per començar a integrar-los a les xarxes socials i que comencin a tenir un primer contacte amb la xarxa, que és molt important, ja que s’enfrontaran a xarxes més grans en un futur. Si el mestre ja els hi ha donat un parell de consells, saben com fer publicacions... són moltes coses que poden tenir guanyades.

Per saber més coses sobre aquest taller podeu consultar el taller edmodo

TUTORIALS

Aquesta pràctica va ser voluntaria, jo la vaig fer juntament amb dues companyes: Maria Aguilera i Esperança Comas.

El nostre projecte va ser la revista escolar digital.

Vam cercar molta informació sobre què era, quins usos li donaven les escoles, per a què ho feien...

Finalment vam elaborar un power point explicant què és, quins avantatges i inconvenients pot tenir i alguns exemples que vam trobar i ens van parèixer interessants.

Penso que és un bon treball, a més d’aquesta forma els alumnes aprenen a manetjar també les noves tecnologies i usen altres recursos que pot ser no utilitzin a l’aula.

Si voleu veure el resultat aneu al taller revista digital escolar

3. Habilitats i estratègies assolides per la gestió d’informació i per la connexió amb altres

Les habilitats i estratègies assolides en aquesta assignatura són moltes.

Les que es refereixen a gestió d’informació destacaria una principalment que seria el PLE, és a dir el Symbaloo. Per a mi aquesta eina és la que gestiona millor tota la informació, tant relacionada amb l’assignatura com és el cas de la part acadèmica com pot ser personal en el cas de la pàgina que em vaig fer de gestió personal. Per tant d’habilitats i estratègies que destacaria de gestió d’informació seria el Symbaloo, ja que m’ha ajudat bastant durant el quadrimestre a gestionar l’assignatura de TIC, allà he pogut anar incorporant tot el que usàvem per l’assignatura i tot el que usava personalment.

Quan a la segona part habilitats i estratègies assolides per la connexió amb altres sens dubte destacaria el twitter. Aquesta és l’eina que hem usat principalment per connectar-nos amb la resta de companys i per connectar amb altres persones. Tot i que no havia usat molt el twitter personalment, gràcies a l’assignatura li he trobat el truc i ara m’agrada més i faig més ús d’ell. Per tant l’eina que destacaria sense cap dubte en aquest aspecte és el twitter.

4. Inclusió de les TIC a l’educació primària

Tot i que he anat dient quines aplicacions faria amb el material que hem fet nosaltres a l’educació primària, tant aqui, com a les entrades respectives, puc dir que crec que l’integració de les TIC a l’educació primària són molt importants.

Penso que són molt importants i més en el món en el que vivim, que vivim envoltats de tecnologia tot i que no ens donem conte.

Això és el que els hi hem de fer saber als nostres alumnes, la gran quantitats de nova tecnologia i de tecnologia que ens envolta, totes les utilitats que li podem treure a tot el que ens envolta i treure totes les utilitats possibles per a que facin un bon ús de tot.

Tot i que si que penso que són motivadores, els hi hem de fer saber més bé quines són les seves utilitats i no només fer-les servir per motivar-los, sinó utilitzar-les per tot el que ens poden aportar i tot el que poden aprendre a partir d’elles. Penso que això és el que més el hi hem de fer saber. Tot el que poden aprendre gràcies a la nova tecnologia.

Per tant les meves conclusions per aquest punt són que si que poden arribar a ser motivadores però les hem d’usar més per el que ens poden aportar i totes les utilitats que tenen que no simplement per la motivació.

5.Estratègia metodològica de l’assignatura

Aquesta assignatura s’ha dividit en dues parts:

Classes teòriques: A les classes teòriques tractàvem els conceptes de l’assignatura, i tractàvem tot allò que es duria a terme a les pràctiques. Tot es feia mitjançant uns mapes conceptuals que ens han ajudat bastant a estructurar l’informació i a l’hora de crear les pràctiques.

Classes pràctiques:  És la part que té major pes de l’assignatura, ja que se li ha dedicat més temps que a la teoria. A les classes pràctiques s’han dut a terme totes les pràctiques que he exposat al punt dos. La veritat és que hem après molt en aquestes classes i s’anava posant en pràctica tot allò que anàvem donant durant les classes teòriques.

 6.Qüestionari (principi i final de curs)

A principi de curs se’ns va demanar que realitzéssim un qüestionari sobre l’ús que feiem de les noves tecnologies i per saber el nivell que teníem.

Un pic vam acabar les classes se’ns va demanar que el tornéssim a realitzar deforma que valoréssim si havia canviat alguna cosa respecte a principi de curs.

He de dir que en el meu cas han canviat moltes coses, ja que he incorporat molts de coneixements i que realment he après moltes coses en aquesta assignatura que em poden ser molt útils per el meu futur, de forma que he de dir que en el meu cas si que hi va haver diferència entre el qüestionari de principi de curs i el qüestionari de final de curs.

7. Reflexió finals sobre els aprenentatges assolits i sobre el procés realitzat a l’assignatura

Quant a les reflexions finals puc dir que totes les pràctiques que hem fet es poden dur a la pràctica amb els alumnes d’educació primària, n’hi ha algunes que es poden dur més a la pràctica i n’hi ha d’altres que no tant, però sempre sent bons professors i dominant les noves tecnologies ho podem dur a la pràctica amb infants.

Cal dir també que hi ha pràctiques que són més apropiades per que ho facin els mestres i els alumnes desfruitin del material i n’hi ha d’altres que més bé són per a que els alumnes creïn i experimentin. 

A més altre punt a tenir en compte abans de començar a parlar de les pràctiques dutes a terme és que com bé es vora, algunes es poden dur a terme amb alumnes de primer cicle, altres són més apropiades per alumnes de segon cicle i d’altres per tercer cicle.

Així que com hem treballat amb tant de material es pot distribuir bé i com a bons mestres hem de saber quin material empram, per a què serveix i quins usos amb els infants els hi podem donar.

Crec que és un material complexe per dur a terme a primària, ja que en moltes ocasions m’ha costat crear material que sigui adaptat per infants de primària i que estigui relacionat amb l’amor, penso que el mateix material que he emprat jo, però amb un altra tema principal té molta més facilitat d’aplicació a primària que no el meu projecte, ja que molts de nins, especialment els petits, és un tema que no li donen importància tot i que ho sigui, però no el veuen important en aquell moment, llavors a l’hora de dir que han de fer un taller relacionat amb l’amor a pics pot ser que ja no causi tanta motivació com si els dius que han de realitzar un taller relacionat amb un conte. Però bé ho he intentat fer el millor possible, relacionar-ho de la millor forma que he sabut i he intentat fer sempre un bon material pensant amb els infants i intentat que sigui motivant.

Fent referència ala meva carpeta d’aprenentatge i a la meva participació a l’assignatura he de dir que he anat fent seguiments d’altres blogs d’altres companys per tal d’aprendre més i no quedar-me tan sols amb els coneixements que jo aprenia, sinó veure fins on anàven els meus companys.

Els blogs que més he seguit es poden veure en un dels gadgets que hi ha a la part dreta del meu blog. Esper que el meu blog també hagi estat de gran ajuda per alguns companys i els hi hagi pogut ajudar en alguna ocasió.

Quant a la participació a l’assignatura penso que m’he implicat bastant, he comentat alguns fòrums de treballs voluntaris, he assistit a totes les classes teòriques, vaig realitzar el treball voluntari, i he assistit a tots els seminaris excepte un perquè estava de viatge. Per tant penso que he tingut una bona actitud cap a l’assignatura, que m’he implicat bastant i que la meva participació ha estat bona.


Esper que la meva reflexió final sigui d’utilitat i gràcies per tot el que he après en aquesta assignatura, ja que sé que li podré treure molt de profit en un futur com a mestre. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario